Απο τις πιο συχνές ερωτήσεις που δέχεται ένας λογοθεραπευτής είναι «τί να κάνω για να βοηθήσω το μωρό μου να μιλήσει;», «πότε να αρχίσουμε να ενθαρρύνουμε το παιδί μας να μιλήσει;» ή «πώς να μιλήσει καλύτερα;».
Για το μικρό σας σποράκι είστε τα σημαντικότερα πρόσωπα στο μικρό του σύμπαν. Όπως είναι αναμενόμενο,πέρα από την φυσική διαδικασία ανάπτυξης,σε εσάς στηρίζεται για να κατακτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες. Σας παρατηρεί, σας μιμείται, μαθαίνει από εσάς. Ας δούμε τί μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων λοιπόν!
- Όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα.
Μόλις έρθει το βρέφος στη ζωή, τα βλέμματα, τα χαμόγελα, η φωνή και η ομιλία των γονέων του καθώς αλληλεπιδρούν μαζί του, αναπτύσσουν σταδιακά το αίσθημα της ασφάλειας και του συναισθηματικού δεσμού μεταξύ τους. Επίσης, βάζουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη της ομιλίας και της κατάκτησης ενός πλούσιου λεξιλογίου.
- Μιλάτε συνεχώς και για τα πάντα.
Εαν θέλετε να ενθαρρύνετε τον λόγο του παιδιού σας, να μην θεωρείτε δεδομένο ότι θα μαθαίνει τον κόσμο αυτόματα και απλά παρατηρώντας. Μιλάτε του για τα πάντα, εξηγώντας του με απλά λόγια τί βλέπει, τρώει, μυρίζει αισθάνεται. Ακόμα και αν πιστεύετε οτι δεν σας καταλαβαίνει.
Προσπαθήστε να μαθαίνει την καθημερινότητα και τον γύρω κόσμο αυθόρμητα, ζώντας και επικοινωνώντας μαζί σας. έχοντας κατά νου ότι
κάθε αντικείμενο στο περιβάλλον και κάθε δραστηριότητα ρουτίνας, με φαντασία και παιχνιδιάρικη διάθεση μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για γνώση και συζήτηση.
- Ποιοτική επικοινωνία.
Σε παιδάκι που έχει ξεκινήσει να μιλά αλλά ο λόγος του δεν έχει αναπτυχθεί όσο θα έπρεπε για την ηλικία του, είναι σημαντικό όταν απευθύνεστε σε αυτό να του μιλάτε ήρεμα και αργά.Να φροντίζετε να βρίσκεστε στο ύψος του, κοντά στο πρόσωπο του, διατηρώντας βλεμματική επαφή μαζί του. Θα πρέπει να νιώθει ότι έχει όλη σας την προσοχή αλλά και όσο χρόνο χρειάζεται για να ολοκληρώσει αυτό που θέλει να πει χωρίς να διακόπτεται.
- Οχι κριτική και διορθώσεις.
Μην κάνετε κριτική στα λάθη του παιδιού σας. Απλά επαναλαμβάνετε με σωστό τρόπο αυτό που είπε σε ένα χαρούμενο και χαλαρό τόνο ώστε να μην νιώθει ότι το διορθώνετε. Π.χ Αν το παιδάκι πει : « Μαμά κούνιες πάει !» . Η μητέρα επαναλαμβάνει : Θέλεις να πάμε στις
κούνιες !!»
- Παραμύθια και αφηγήσεις.
Διαβάστε του παιδικά βιβλία και ιστορίες ανάλογα με την ηλικία του. Συζητήστε για τις εικόνες του βιβλίου και στη συνέχεια μπορείτε να
αναπαραστήσετε την ιστοριούλα με κούκλες και ζωάκια. Επιπλέον, στο τέλος της ημέρας μπορείτε να αφηγείστε τα γεγονότα της ημέρας ξεκινώντας από το πρωί.
- Όχι συγκρίσεις.
Είναι πιθανό οι επικοινωνιακές δεξιότητες του παιδιού σας να σας ανησυχούν ,ιδιαίτερα όταν παρατηρείτε ότι υπολείπονται σε σχέση με
άλλα παιδιά στο περιβάλλον σας. Η κριτική, η συζήτηση σχετικά με αυτό το θέμα παρουσία του παιδιού και η σύγκριση με άλλα παιδιά θα
πρέπει να αποφεύγονται επιμελώς . Ένα παιδί μπορεί να μην είναι ακόμα σε θέση να μιλήσει , αλλά να είστε σίγουροι ότι αντιλαμβάνεται πολύ περισσότερα απ όσα φαντάζεστε.
Πετρίτου Σταυρούλα
Λογοθεραπεύτρια, BSc in Logopaedics, Queen Margaret university.
Υπεύθυνη κέντρου ειδικών θεραπειών «Λογοπαίζουμε»